Skip to main content

Blockwoche Wintersemester 2022/2023

  • Wann:
  • Wo: RMS-Hochschulen
  • Wer: Ruhr Master School

Eine Woche anders lernen: In diesem Wintersemester vom 14. – 18. November 2022. Wir sind optimistisch, dass wieder viele Modulangebote in Präsenz durchgeführt werden können – Details zur geplanten Durchführung erhalten Sie nach der Anmeldung.

Wann?
14. – 18. November 2022
Einige Module beginnen bereits vorher mit E-Learning-Einheiten!

Wo?
An den RMS-Hochschulen in Bochum, Dortmund und an der Westfälischen Hochschule.
Bitte beachten Sie die Zugangsbedingungen der Hochschulen:

Warum?
Weil Sie sich eine Woche lang kompakt, intensiv und interdisziplinär mit einem Thema beschäftigen können.
Weil Sie leichter auch mal ein Angebot an einer der Partnerhochschulen besuchen können.
Weil Sie andere Lehrende und neue Kommiliton:innen kennenlernen.
Weil Sie einfach mal über den Tellerrand Ihrer Fachdisziplin schauen können.

Wie?
Melden Sie sich bis zum 28. September 2022 auf www.blockwoche.de an.
Für manche Module sind die Teilnehmerzahlen begrenzt und es gilt das Motto „first come – first serve“.
Findet Ihr ausgewähltes Blockwochenmodul an einer der Partnerhochschulen statt, dann füllen Sie bitte auch noch den Antrag auf Zweithörerschaft aus.

Was?
Die unten genannten Module werden in der Blockwoche angeboten – weitere Angebote können folgen. Bitte schauen Sie regelmäßig hier vorbei, auch nach der Ablauf der Anmeldefrist.

Deutschsprachige WP-Module

Inhalte:
Der Workshop soll mehrere Aspekte moderner SmartHome-Systeme beleuchten. Hierzu gehören:

  • Sicherheit
  • Möglichkeiten (Heizung, Multimedia, Licht, Life-Assistence, Überwachung etc.)
  • Vergleich verschiedener Systeme (offen bzw. Bindung an Markenprodukte)
  • Wirtschaftliche Bewertung eines SmartHomes

Als Grundlage für einen SmartHome-Hub wird ein Raspberry auf OpenHAB-Basis dienen. Die Einrichtung des Rapsberry sowie der Software gehört u. a. zur Vorbereitungsphase. Ein gewisses Grundverständnis für Computer bzw. Programmierung wird vorausgesetzt.

Hinweis: Das Modul findet nur statt, wenn eine Durchführung in Präsenz möglich ist.

Modulbeschreibung 6 ECTS

Modulbeschreibung 8 ECTS

Inhalte:

  • Learn procedures to implement data confidentiality, integrity, availability and security controls on networks, servers and applications.
  • Understand security principles and how to develop security policies that comply with cybersecurity laws.
  • Apply skills through practice, using labs and Cisco Packet Tracer (https://www.netacad.com/about-networking-academy/packet-tracer/) activities.
  • Get immediate feedback on your work through built-in quizzes and tests.
  • Connect with the global Cisco Networking Academy community.

Modulbeschreibung

Inhalte:

  • Was ist Nachhaltigkeit und wie kann sie gemessen werden?
  • computergestützte Stoffstrom- und Nachhaltigkeitsanalyse (LCA) für ausgewählte, technische Systeme und Prozesse
  • verschiedene Prinzipien der nachhaltigen Nutzung von Ressourcen
  • Modellierung von technischen Prozessen entlang der gesamten Wertschöpfungskette der betreffenden Industrieprodukte unter Verwendung der recherchierten Informationen und mithilfe von Software
  • Überführung dieser Ergebnisse in eine Ökobilanzierung und Szenarioanalyse unter Berücksichtigung verschiedener limitierender Faktoren im Rahmen eines Life Cycle Impact Assessment (LCIA)


Modulbeschreibung

Inhalte:

  • Elementares Datenmanagement mit R
  • Univariate Deskription
  • Bivariate Deskription und Exploration
  • Parametrische Verteilungsmodelle
  • Gängige parametrische Hypothesentests
  • Grundlagen von R Markdown


Modulbeschreibung

Englischsprachige WP-Module / Winter School Workshops – anrechenbar für das RMS Certificate of international Competences

Contents

Digitalization in private and professional domains is influencing intensely and sometimes even revolutionizing people’s life, the way they interact with systems, the way they interact between each other, the way a society changes. Within this course those influences will be addressed from two different viewpoints. From an analytical perspective, former and current developments and their influences will be analyzed and then projected on future trends. From a constructive perspective, those potential influences of e.g. a product or service currently in development will be taken into account to shape the prospective solution.

  • Basic Overview “Computer Science & Society”
  • Ethics in computer science
  • Digital media and art
  • Surveillance and privacy
  • Artificial Intelligence and responsibility
  • Sustainability through Digital Transformation
  • Case Studies “Disruptive Changes by Information Technology”
  • Digitalization of work life & work environments, processes, products and services
  • Evaluation of impacts (personal, environment, society)


Module description

The demands on automotive computing platforms are continuously rising due to the increasing amount of software that is driven by new automotive functionalities. Deploying these applications to computing platforms will introduce several challenges, such as maintaining freedom from interference in safety-critical applications -as required by the ISO~26262 standard,- or meeting constraints such as timing requirements. As the complexity of those systems results in intricate and unforeseen impacts of product and project decisions on the system level, even in late development phases, an early assessment of design decisions will be a key factor for success.

This course gives an overview about the recent state of the art in model based systems engineering with focus on the emerging trends in automotive systems and transfers recent findings into teaching. The student will learn how to explore and structure models of automotive systems – especially in the context of hardware/software co-design – and how to map the acquired skills and knowledge to that particular domain. Furthermore, the students will learn about developing and integrating own rudimentary tooling into the APP4MC platform.

 

Module description

Robotic systems are usually very complex and utilize extensive functions as well as a high amount of actuators, sensors, and software-algorithms. The development and maintenance of software for such a robotic system is a challenge for developers and requires robotic specific domain knowledge. As the field of robotics ranges from enormous industry robots to small consumer robots, this course focuses on (small) low-cost mobile robots. Therefore, a demonstration platform, the S4R rover is used to introduce students to typical challenges and applications for mobile robots. The course gives an overview of current trends and research fields for mobile robots and will focus on hand-on sessions to develop their software solutions. The student will learn to develop, implement, and test the software for the S4R rover in small student groups within the lecture and practice sessions. Individual homework assignments give students a more in-depth knowledge of relevant research topics.

  1. Introduction to mobile robotics
  2. Introduction to the App4MC/ S4R rover
    * Hardware
    * Rover API
    * ROS (Robot Operating System) integration
  3. Implementation of Navigation and Mappings tools/ methods/ algorithms
  4. Application/ Use-Case definition and Implementation in small groups
  5. Test and Verification
  6. Presentation of Applications/ Use-Cases
  7. Homework definition
  8. Homework presentation



Module description

Contents:
In conjunction with LiDAR and cameras, radars sensors are a key technology for automated driving. This module introduces students into radars sensors with an emphasis on signal processing. Several case studies are discussed based on Matlab-Code and usage of demonstration boards of vendors like Texas Instruments.

  • Wave propagation and antennas
  • Block diagram
  • Modulation
  • Spectral analysis
  • State Estimation and Tracking
  • Current trends in radar signal processing
  • Applications


Module description

Anerkennung

In der Anerkennungstabelle können Sie ablesen, welches der Blockmodule für Ihren Studiengang angerechnet werden kann. Natürlich können Sie auch unabhängig von einer Anerkennung an einem Modul teilnehmen.

Bei Fragen oder Hinweisen melden Sie sich bei den RMS-Koordinator:innen oder senden Sie uns eine E-Mail.

Verwandte Nachrichten

Sie haben Fragen? Dann am besten direkt zu den Antworten!